13 februari tot en met 16 februari

16 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Dinsdag 13 februari.
Vandaag ben ik voor het eerst naar stage gefietst. Samen met google maps was ik redelijk snel bij de bestemming. Het was ongeveer 15 minuten fietsen. ’S Ochtends was ik best nog aan het stressen, het was namelijk nog donker en ik had alleen een voorlicht. En aangezien de auto’s hier op een afstand van 30 cm van je rijden met 80 kilometer per uur is het toch best fijn om een lichtje te hebben. Ik ben dus iets later vertrokken dan dat ik eigenlijk van plan was. Het was dan gelukkig wel al een stuk lichter. Toen ik aankwam op stage was ik de eerste. De kinderen gingen allemaal naar de bibliotheek. De bibliotheek is op deze school een grote kast met boeken. Achter een tafel zitten 2
Toen ik wat moest gaan kopieëren voor de juf zag ik op mijn telefoon dat ik een mail had, de uitslag van de landelijke kennisbasistoetsen. Ik opende de mail en zag dat ik nederlands en rekenen beide GEHAALD heb!!! Ik was zooo blij. ’S Avonds hebben we gewoon thuis gegeten.
Daarna probeerden we nog even om Nick & Simon in Suriname te kijken maar de wifi deed het niet goed genoeg.

Woensdag 14 februari.
De woensdag ben ik ’s ochtends weer op de fiets naar stage gedaan. Esmay en ik hebben aan ons onderzoek gewerkt. Vandaag was het Valentijnsdag. In Suriname is dit best wel een ding. We kregen een super schattige cup cake van een leerling voor Valentijnsdag! Hij zei: ‘Happy valentine’s day juffies!’
Toen het 1 uur was zijn we naar huis gegaan. Daphne, Isabel en ik besloten om gelijk ons visum verder te regelen, dit moet namenlijk binnen 2 weken. We zochten al onze papieren bij elkaar. (een stuk of 300 denk ik) en we belden en taxi. We gaven het juiste adres aan de taxi en gingen op weg. Dit klinkt heel makkelijk, maar dit was het niet. We kwamen met de taxi aan op het juiste adres. We kwamen aan bij justitie & politie. Dit gebouw kon elk moment instorten. Dus opzich zaten we niet echt goed. De taxi chauffeur had dit gelukkig ook door. Hij stapte uit zijn auto en ging kijken waar we wel naartoe moesten. Aan de andere kant van de straat was een gebouw wat er beter uitzag.
We stonden een beetje onwennig aan de weg, waarop de taxi chauffeur zegt: ‘Ik help jullie nog wel even’. Hij ging midden op de weg staan om de auto’s te stoppen, zo konden wij oversteken. Eenmaal aan de andere kant van de weg gingen we opzoek naar de juiste deur. Toen we aan het zoeken waren werden we geholpen door iemand in een leger uniform. Hij liep met ons mee naar de achterkant van het terrein. Daar stond nog een gebouw. Voor dit gebouw stond: visum Bali. Aangezien we niet van plan zijn om naar Bali te gaan, dachten we al dat we fout zaten. Maar omdat we er toch waren gingen toch maar even kijken. Toen we binnen waren hoorden we inderdaad dat we op het verkeerde adres waren.
De meneer achter de balie vertelde ons waar we wel naartoe moesten. Ondertussen was het half 3. Het juiste adres waar we naartoe moesten was maar open tot 14.00……… We vroegen dus aan de meneer of we dan vrijdag konden gaan. Maar vrijdag is het in Suriname een officiële feestdag.
Aangezien we toch al op pad waren, besloten we om naar de hermitage mall te gaan. Een paar extra zomerkleren is nooit erg. Ik had ook nog topjes nodig want ik had er maar 2. De kleding in deze winkels voldeed toch niet echt aan onze verwachtingen, het zag er allemaal leuk uit. Maar toen we het aantrokken, zag het eruit of we onze carnavalsoutfit aanhadden. Dit was dus niet echt een succes. Het enige wat we gekocht hebben is een mac flurry. In Suriname hebben ze van de mac Donalds speciale desserts punten. Met dit weer is dit best fijn! We zijn hierna naar huis gegaan en hebben gegeten. Er stond een romantisch valentijns diner gepland: pizza van de pizzahut.’S Avonds zijn we om 21.00 gaan slapen.

Donderdag 15 februari.
Om naar mijn stageschool te fietsen moet ik over twee drukke kruispunten. Ik had de vorige dagen een andere route genomen om deze punten over te slaan. Maar vandaag besloot ik om toch over deze kruispunten te gaan. Ik was een paar minuten sneller, dus dat is ook fijn!
Als je hier wilt oversteken moet je gewoon half op de weg gaan staan en doorfietsen, anders stoppen ze bijna nooit. Na een paar dagen ben ik hier gelukkig wel aan gewend geraakt.
Vandaag hadden we op stage een studiedag. Ik ga samen met Esmay onderzoek naar plusleerlingen. Tijdens de studiedag moesten we dus ook vertellen aan de leerkrachten wat we van plan waren. Ook kwam er iemand vertellen over hoogbegaafdheid, dit was ook heel interessant! Om 14:15 was ik terug thuis van stage. Aangezien ik gisteren nog niet echt topjes had gevonden besloten we om naar het centrum te gaan van Paramaribo. Hier zijn we in een paar winkels geweest. Gelukkig heb ik hier wel 3 topjes kunnen kopen! Na het winkelen zijn we naar Torarica gegaan. Onze eerste keer sporten in Suriname! Aangezien het hier al 30 graden is, is sporten nu niet echt iets waarbij je lekker afkoelt, maar we moeten wat natuurlijk. Na een total body workout van een uur was iedereen dood. De spierpijn was er al gelijk na de les… Daarna hebben we nog lekker even gezwommen in het zwembad. Na het zwemmen zijn we thuis gaan eten, vandaag stonden er tosti’s op het menu. Conclusie van de dag: Daphne is niet de beste pan-tosti bakker. Maar gelukkig zijn we met z’n drieën. Na de tosti’s hebben we nog lekker op ons balkon gezeten. Om 00.00 was het Chinees nieuwjaar. Dit konden we dan ’s avonds ook al goed zien. Overal was vuurwerk. Ook ’s nachts was er veel vuurwerk te horen!

Vrijdag 16 februari
De tweede week hier in Suriname is officieel begonnen! We hadden het plan om vandaag een dagje te gaan chillen bij het zwembad, Torarica. Maar aangezien het nu al de hele dag regent vervalt dit plan een beetje L. Maar het is ook wel fijn om een dagje lekker thuis niks te doen. We hebben uitgeslapen en ik heb daarna samen met daf naar temptation island gekeken. Dit is ook nog een hele zoektocht om de goede aflevering te vinden. Op videoland kunnen we niks kijken. De site zegt dat je in Nederland moet zijn om iets te kijken ……… Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Ik ga zo nog mijn weekverslag maken voor school en ook ga ik een beginnetje maken met de vlog van week 2. Want die moet zondag natuurlijk online komen! Vanavond gaan we lekker uiteten, staat er toch niet iets gepland op deze regenachtige chill dag!

1. A.J. Van Den Broecke:
    16 februari 2018
    👍Ga zo door, prettig weekend
  2. Bianca B vd broecke:
    16 februari 2018
    Gefeliciteerd met t behalen van je toetsen. Leuk om alles te volgen, maar wel oppassen he met t fietsen 😂😂. Liefs van ons. Xxx
  3. Margretha:
    16 februari 2018
    Dikke proficiat met het halen van je toetsen super😘😘
    Frliceje is heel lief maar of ze het harde werken leuk vindt is de vraag denk dat ze liever bij jou is!!🐴🐴
  4. Corien:
    16 februari 2018
    Fijn dat je je toetsen gehaald hebt!!! Gefeliciteerd!!