9 februari tot en met 12 februari

12 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag 9 februari:
Om half 11 ben ik vandaag vertrokken om kennis te gaan maken op mijn stageschool. Ik besloot om de eerste dag met de taxi te gaan omdat ik niet precies de route weet. Ook kon ik nog geen routeplanner op mijn telefoon gebruiken omdat ik nog geen Surinaams nummer heb.
Om 11.00 werden we op stage verwacht. Omdat ik bang was om te laat te komen belde ik om 10.30 een taxi, de taxi stond zo ongeveer binnen 0,3 seconden voor ons huis met als resultaat: ik was om 10.40 al op stage.
Nouja, beter te vroeg dan te laat. Toen ik aankwam bij mijn basisschool moest ik doorlopen naar achteren. De kinderen waren al op het plein aan het spelen want het was carnaval (hier draaien ze gewoon ook snollebollekes). Buiten op een bankje zaten een paar leerkrachten. Toen Esmay kwam zijn we naar de intern begeleider gegaan. Met haar hadden we ook contact gehad over onze stageplaats. We kregen een rondleiding door de school. De school waar ik stageloop is een Nederlandse basisschool, de methodes die ze gebruiken zijn dan ook allemaal Nederlands. Ook de leerkrachten die er werken moeten allemaal een pabo diploma in Nederland hebben gehaald.

Toen we de rondleiding gehad hadden speelden de kinderen nog steeds op het plein. Na een poosje moest iedereen aan de kant omdat er een optreden kwam. 3 Surinaamse jongens gingen dansen, dit was best leuk om te zien. Salto’s en handstanden waren er niks bij.
Na een hele leuke eerste indruk van mijn stageplek te hebben gehad heb ik weer een taxi naar huis genomen. Nu denk je vast, weer een taxi??? Maar de taxi’s kosten hier gemiddeld 1 euro, dus dat is best wel prima.

Eenmaal thuis aangekomen besloten we om onze fietsen te gaan halen + een simkaart. Als je elkaar en de taxi’s gaat bellen met je Nederlandse nummer loopt de rekening toch wel aardig op. We zijn met de taxi naar het kantoor gegaan van su4you. Hier kregen we een goodiebag met de simkaart in en we hebben de fietsen opgehaald. Vanuit het kantoor naar ons huis was ongeveer 5 kilometer. Nu is de rijstijl van de chauffeurs hier iets anders dan in Nederland, dus erg veilig voelde we ons niet langs de weg op ons fietsje. We moesten ook door het centrum, lekker de fietsen aan de hand. De mensen op straat konden er wat minder om lachen….

Na een warme fiets/wandeltocht kwamen we terug thuis aan. ’S Ochtends hadden Daphne en Isabel al voor 600 SRD aan schoonmaak spullen gekocht, dus het schoonmaken kon beginnen. Nadat ons hele huisje blonk van top tot teen zijn we gaan eten bij zus & zo. De taxi naar deze bestemming verliep niet zonder slag of stoot. Aangezien de rangorde in de taxi al snel was bepaald, zat ik weer van voren en moest ik het woord doen. Ik vroeg vriendelijk of hij ons naar zus&zo kon brengen. Toen we 10 minuten later voor het bowlingscentrum zazazou stonden bleek toch dat er sprake was van miscommunicatie. Gelukkig nam de taxi chauffeur het goed op (not). JE ZEI ZAZAZOU!!!
Toen we 5 minuten later wel bij zus&zo aankwamen hebben we lekker gegeten. De eerste normale maaltijd in 2 dagen. (crackers niet meegerekend). We hadden lekker gegeten en gedronken en moesten hierna 6,90 per persoon afrekenen. Nadat we gegeten hadden zijn we lekker naar huis gegaan en gaan slapen.

Zaterdag 10 februari
Vandaag stond de meet & greet in het Overbridge resort gepland. Samen met nog 130 andere studenten gingen we (anderhalf uur later dan gepland) op weg naar het resort. De reis van meer dan een uur was niet geheel comfortabel. In de jungle hebben ze namelijk niet echt hele goede wegen. Eenmaal daar aangekomen zijn we op het zand gaan liggen. Er was eten en drinken genoeg, dus dat was ook fijn. Natuurlijk moesten er nog een paar foto’s gemaakt worden. Zie hieronder het resultaat. Al met al was het een hele leuke en relaxte dag!

Zondag 11 februari.
Vandaag besloten we om een paar huishoudelijke boodschapjes te gaan doen. Met volle moed gingen we naar de Kirpalani. Een super fijne winkel waar ze alles hebben. En het kost echt bijna niks. Toen we borden, bekers, badmatten en pannen hadden ingeslagen konden we weer op pad naar huis. We waren zo gelukkig met onze nieuwe pannen dat we gelijk gingen koken. We bedachten dat we een lekkere salade zouden maken, dan zou het ook niet zoveel kosten. Toen we bij de choi’s omgerekend 50 euro moesten betalen zijn we hier toch wel iets anders gaan denken. Aangezien de gemiddelde maaltijd 5 euro kost als je uit eten gaat. Maar gelukkig was de salade wel lekker.
’S avonds hebben we lekker op ons balkon gezeten met wierook stokjes. Ook hebben we onze eerste vlog gemaakt! (Dit moet de muggen weg jagen). We hebben nog wat dingen voorbereid voor stage en hierna zijn we weer lekker gaan slapen.

Maandag 12 februari.
Vandaag stond om 05.45 mijn wekker. In tegenstelling tot Nederland kan ik hier wel goed uit m’n bed, wat opzich wel een voordeel is. Om 07.00 werd ik op stage verwacht. Aangezien de taxi er de vorige keer binnen 1 minuut stond dacht ik dat ik om 06.40 wel een taxi kon bellen. Maar toen ik na 11 keer bellen nog geen taxi had, raakte in lichtelijk in paniek. Ook kregen we het slot niet van de poort, waardoor het alarm hierbij telkens afging. Na 3 paniekaanvallen konden we toch een taxi bereiken. Hierdoor stond ik dan toch om 07.01 bij mijn basisschool.
De rest van de dag was erg leuk. Ik heb met de kinderen een kenningsmakings spelletje gedaan en verder heb ik de juf met van alles geholpen. Toen ik terug kwam van stage heb ik me omgekleed en zijn we met de taxi naar Torarica gegaan. Torarica is een hotel, waarbij ook een mooi zwembad zit. We hebben allemaal een abonnement afgesloten voor 3 maanden.
We zijn de hele middag bij het zwembad geweest. Nadat we uitgezwommen waren zijn we om boodschappen geweest. Aangezien de choi’s de vorige keer een beetje duur uitviel, besloten we om naar een Chinese supermarkt te gaan. Aangezien er zo’n 3000 in Paramaribo zitten kwam dit wel goed. We hebben lekker spaghetti gemaakt.
Op dit moment zit ik lekker op het balkon mijn bloggie te typen, morgen weer een dagje stage!

Link van de vlog: https://youtu.be/43AmG0H4RY8

Tot de volgende!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paula:
    Leuke foto's Rak!
  2. Marre:
    13 februari 2018
    Ik zie jou al helemaal stressen met die taxi en alarm van het hek!😂 gelukkig is het goed gekomen! En dat zwembad!😍💙
  3. A.J. Van Den Broecke:
    👍👍
  4. Monique:
    13 februari 2018
    Super leuke blog en volg! Leuk om jullie te volgen, groetjes Monique en michelle
  5. Marleen:
    Leuk😀
  6. Bianca B vd broecke:
    14 februari 2018
    Wat leuk om je te volgen.
    K zie jou al in paniek ivm taxi en t alarm. In t vervolg toch maar op tijd n taxi regelen??? 💋💋