4 april tot en met 11 april. Fredberg & Brownsberg

20 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Woensdag 4 april.
Vandaag was het een dagje bijkomen van de trip. We hebben een hele dag thuis gezeten en lekker op het gemakje gedaan.

Donderdag 5 april.
Vandaag stond de tour naar de Fredberg gepland! We hadden gedacht dat we met ons groepje naar de Fredberg gingen. Maar toen we aankwamen bleek dat we met zo ongeveer 18 mensen gingen! In een overvol busje vertrokken we richting het basiskamp van de Fredberg. Na letterlijk 5 tussenstops kwamen we na 5 uur aan in het basiskamp. Het was echt mooi daar. Het basiskamp stond langs de rivier. Onze groep zou die dag al de berg op gaan. Nadat we gelunched hadden vertrokken we richting de Fredberg. We hebben hier ongeveer 2 ½ uur over gedaan, en ik kan je vertellen: een jungletocht is nu niet bepaald koud. De laatste 10 minuten begon het kei hard te regenen waardoor ik zelf & al mijn spullen helemaal nat waren… Eenmaal op de berg kon ik ook niet echt droge kleren aandoen want alles wat in mijn tas zat was vochtig. We konden echt bijna niks van het uitzicht zien, dit was wel heel jammer… De wc op de fredberg was eigenlijk gewoon een hokje met een emmer… Ook van het uitzicht konden we niet veel zien. ’s Avonds hadden de gidsen voor ons rijst met vis gemaakt. We zijn daarna lekker in onze natte kleding gaan slapen (bah).

Vrijdag 6 april.
De wekker stond vroeg vandaag want we wilde graag de zonsopgang zien vanaf de berg. De hele nacht had het keihard geregend, ook ’s ochtends was het nog niet gestopt. Dat was dus geen zonsopgang voor ons… Jammer maar helaas. Om 08.00 zijn we gelopen naar een mooi uitzichtpunt. Het was toen even droog! Het uitzicht was echt suuuper mooi en we hebben veel foto’s kunnen maken. Hierna hebben we ontbeten en zijn we terug gelopen naar het basiskamp. Na 2 ½ uur waren we weer terug in het basiskamp. Hier konden we aan een soort tarzanswing de rivier inspringen. Dit heb ik dan ook de hele middag gedaan J. Na het springen en zwemmen heb ik lekker gedoucht. Het water wat uit de douche komt is gewoon het rivierwater. Het is dus ook lekker koud. Na het douchen hebben we met zijn allen de hele avond spelletjes gedaan. Zóóó leuk! Eigenlijk zouden we ’s avonds nog gaan lopen in de jungle maar het regende zo hard dat dit niet kon.

Zaterdag 7 april.
’s Nachts heeft het weer de hele tijd geregend. We sliepen nu in een bed in een grote zaal. De wandeling van gisteravond was verplaatst naar deze ochtend. Om 6 uur kwamen de gidsen ons uit bed zingen. Leuke manier om wakker te worden… Isabel, Daphne en ik besloten om niet mee te gaan met de wandeling. Het regende super hard en aangezien we ondertussen als best vaak door de jungle hadden gelopen leek het ons een beter plan om in het basiskamp te blijven.
Toen iedereen terug was hebben we nog spelletjes gedaan en gegeten. Om 13.00 vertrokken we weer richting Paramaribo! Toen we thuis waren hebben we eerst alles gewassen en ’s avonds ben ik samen met Esmay naar het huis feestje van Pippi en Charlot gegaan. Ook zijn we nog uitgegaan. Het was super gezellig.

Zondag 8 april.
Eerst heb ik lekker uitgeslapen. Daphne en Isabel gingen zwemmen maar ik had niet zo’n zin om mee te gaan. Ik heb al mijn foto’s uitgezocht van de trip. Ook werd ik om half 7 opgehaald omdat ik Kika om moest halen van Zanderij! Om 18:15 stond de taxi er al, dus dat was stressen. Ik was er nog niet helemaal op voorbereid maar ik moest al gaan. De rit naar het vliegveld is ongeveer een uur en een kwartier. Eenmaal daar aangekomen moest ik nog anderhalf uur wachten. Kika zijn koffer wilde maar niet komen. Na een tijdje had hij toch zijn koffer en toen zag ik hem eindelijk weer! J

Maandag 9 april.
Vandaag hebben we eerst proberen uit te slapen. Voor kika gaat dit natuurlijk moeilijk door het tijdsverschil, dus die zat om 02.00 al klaar wakker in bed. We zijn even om een ontbijtje gelopen. We besloten om te gaan zwemmen bij Jacana. Dit is een resort. Het is daar echt super mooi. Het lijkt een beetje op een natuurlijk zwembad. Alles is met grote stenen gemaakt. Ook is er een waterval en een bar in het water. Na een dagje hier gechilled te hebben zijn we ’s avonds lekker uit eten geweest.

Dinsdag 10 april.
Vandaag stond de Brownsberg en het stuwmeer op de planning! Om 09.00 werden we thuis opgehaald. Samen met 2 wat oudere dames en 4 gidsen gingen we naar Brokopondo stuwmeer. Het was dit keer gelukkig niet zo ver reizen. Zo ongeveer 2 uur. Het voormalige stuwmeer is net zo groot als de provincie Utrecht. We zijn hier naar een schiereiland gereden. Hier hadden ze een tamme papegaai die je kon vasthouden, zo leuk! Vanaf het schiereiland zijn we met een boontje naar het Babun eiland geweest. Het was een super klein eilandje waar ze apen & luiaarden hadden. De apen waren wel gewend aan mensen, maar niet zo erg dat ze naar je toe kwamen. De apen zaten echt op een meter afstand dus dat was super om te zien! Ook zat er een baby aapje bij, super cute. Na het eiland zijn we terug gegaan naar het schiereiland en daar hebben we geluncht. Daarna vertrokken we met het busje naar de Brownsberg. Toen ik aan Rudi (de gids) vroeg of het zwaar was om de berg op te lopen antwoordde hij dat we met het busje de berg op gingen! Joepie!!!! Eenmaal op Brownsberg aangekomen was het uitzicht super mooi. We sliepen in een groot huis. Iedereen had gewoon aparte kamers. Vanuit ons huis kon je echt super mooi het uitzicht zien. We hebben nog een wandeling gemaakt. ’s Avonds was er echt een sprinkhanen plaag. Maar nu denk je misschien van die kleine sprinkhanen, maar nee. Deze exemplaren waren zeker 15 centimer groot. (Ik ben dus ook niet meer buiten geweest)

Woensdag 11 april.
Vandaag moesten we vroeg opstaan voor het ontbijt. Na het ontbijt zouden we namelijk vertrekken naar de twee watervallen die op de berg zijn. De eerste waterval waar we naartoe gingen was de Leoval. Het was echt suuuper mooi en het water was lekker koud! Wel moesten we het laatste stukje echt 30 meter omlaag, dit was best gevaarlijk. Toen we klaar waren met het douchen onder de waterval zijn we naar de Ireneval gelopen. Deze wandeling was op de heenweg heel leuk, we gingen alleen maar omlaag tot we bij de waterval waren aangekomen. Deze waterval vond ik zelf nog veeeel mooier dan de Leoval. Hier heb ik ook onder de waterval gestaan. Super leuk dus, tot dat we weer naar boven moesten. Pfffffff, wat was dat zwaar zeg. We hebben zo’n 2 uur over de tocht naar boven gedaan. Toen we weer boven op de berg bij ons huis aankwamen was ik blij dat ik onder de koude douche kon springen! We hebben daar nog lekker geluncht en daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting huis gegaan!